Pilih latar antum dulu ...!

Saturday, January 22, 2011

- ZINNIRAH MATA NYA BUTA TETAPI HATINYA CELIK -

ZINNIRAH..
Begitulah indah namanya, tetapi nama ini jarang di perkatakan…bahkan mgkin jarang di sebut….

Wanita ini tidak terkenal di dunia , tidak spt Siti Khadijah… Zinnirah tidak berharta dan berpangkat..ttp allah telah muliakan dia..dan kasih padanya..spt Rabiatul Adawiyah..

Allah beri penghormatan yg tinggi kpdnya…kerana tinggi pengorbanan nya..terhdp Allah dan Rasul….

Menurut riwayat Zinnirah berketurunan bangsa rom..telah di tawan dan di jual dijual dikota Makkah sebelum islam..beliau di beli oleh umar dgn harga yang murah, dan menjadi hamba kpd umar.

Zinnirah memeluk islam secara sembunyi..2 dan akhirnya apabila di ketahui oleh umar..Zinnirah di seksa bertubi2 oleh umar..hingga satu ketika umar mencucuk matanya dgn besi tajam hingga Zinnirah menjadi buta…

Zinnirah tetap sabar menanggung ujian yg besar..pernah org2 kafir quraish mmpermainkanya dan mengejek2 nya dgn berkata Zinnirah buta kerana laknat tuhan mereka (latta dn uzza) tetapi Zinnirah menempis tomahan itu..dgn menyata kan umar yg menyebbkan beliau buta..

Akhirnya..allah plihkan kembali mata Zinnirah dgn sinar baru..dpt melihat semula..

Sayidina Abu Bakar menebus Zinnirah drpd penindasan org kafir.

Diantara sifat2 yg mulia ada pada Zinnirah..beliau selalu bermuhasabah diri.. dgn mengingatkan nafsu seraya berkata, ” Wahai nafsu tidak kah engkau takut dgn siksaan api neraka Allah..”

Zinnirah tidak terkenal di dunia ttpi terkenal di seluruh langit..segala Malaikat..memuji dan mendoakan beliau…

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...