Pilih latar antum dulu ...!

Tuesday, November 8, 2011

LEGASI COUPLE : BUKAN SURUHAN ISLAM,COUPLE TETAP HARAM



Bismiillahirrahmanirrahim. Pada artikel yang lepas ana,ana dah terangkan mengapa diharam couple tetapi mungkin artikel itu terlalu panjang untuk dibaca. Lalu,ana buat artikel baru yang patahnya pendek dan isinya padat. InsyaAllah .
Couple adalah fesyen barat. Di dalam islam kita disuruh berkahwin ataupun bertunang. Ini adalah salah satu cara bagi mengekalkan hukum. Yakni,bila kita bertunang. Kita dan si dia,hubungan telah menjadi harus tetapi ini tidak bermakna kamu memiliki si dia kerana dia masih lagi belum sah buat kamu. Bila kamu berkahwin,maka si dia adalah sah keseluruhannya bagi kamu.
Ayat Al-israa menyatakan dalam ayat 32 ini :
 “Dan janganlah kalian mendekati zina; Sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji. dan suatu jalan yang buruk.” (Al-Isra’: 32)
Mesti kamu semua akan tertanya-tanya. Couple itu bukan zina jika kami hanya bermesej,call dan dating pun jarang. Ya,itu yang perlu ana rungkaikan bagi menjelaskan kedudukan couple ini. Janganlah kamu mendekati zina.  Ini antara perkara yang boleh menghampiri zina ,

·         Memandang wanita yang tidak halal baginya
·         Menyentuh wanita yang bukan mahram baginya
·         Berkhalwat (berduaan)
·         Berpacaran (bercouple)
Ana bercakap dari pengalaman bukan menuding jari sahaja. Tak kiralah kamu hanya bermesej. Tetapi kamu sedar atau tidak,kamu seringkali mengunakan bahasa indah bila dengan si dia. Ini jelas mendatangkan satu rasa yang seronok dan melekakan.
 Jika kamu hanya call,kamu mungkin tidak sedar bahawa kamu bercakap dengan lemah lembut khususnya di sini buat wanita. Allah sudah berfirman dan ia jelas difahami , "Janganlah perempuan-perempuan itu terlalu lunak dalam berbicara sehingga berkeinginan orang yang ada perasaan serong di dalam hatinya” Al Ahzab: 32 . Ingat,aurat kita hanya buat suami.
Bagaimana pula kalau berdating? Ber”e-mail dan lain-lain? Ana tegaskan,ianya tetap haram. Niat tidak sesekali menghalalkan cara. Bila sudah haram,bentanglah beribu alasan,jawapan yang tepat tetap haram.
Ini trend anak muda ! Mungkin itu yang bakal dikatakan. Memang ia menjadi trend tetapi ia bukanlah sunnah nabi. Perlu diingatkan,banyak keburukan bercinta sebelum kahwin ini daripada kebaikkannya, Berapa ramai bayi luar nikah yang dibuang sana sini? Itu kerana couple yang mengikut nafsu. Cuba kita fikir,tenangkah kita semasa couple? Atau mungkin lagi tenang bercinta lepas kahwin?
Bukan meruntuhkan hubungan,tetapi menyelamatkan. Cuba anda senaraikan kebaikan dan keburukan couple ini. Anda akan temukan jawapan yang pasti. InsyaAllah. Ingatlah,kita kena percaya pada Allah. Kamu merancang,Allah juga merancang tetapi rancangan Allah lebih baik kerana dia adalah Rabb kita. Semua yang berlaku ada hikmahnya,diambil sebagai pengajaran.
Jangan bila kamu menyesal,baru kamu faham kenapa semua ini ada baik dan buruknya. Sebaliknya beristikharah,itu jalan penyelesaian dan kemudian tawakal. Yang pasti Islam jelas melindungi kita bukan memerangi apa sahaja yang kita lakukan. Wallahualam. Wassalam. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...