Pilih latar antum dulu ...!

Tuesday, November 8, 2011

FESYENISTA SHAWL,PASHMINA DAN LAIN-LAIN

Assalammualaikum,sudah lama tak post apa-apa dekat blog ini. Sorry bagi semua pengunjung baru atau lama yang terpaksa baca artikel-artikel yang dah lama. So,hari ini ana nak bawa satu topik khas. FESYEN SHAWL DAN PASHMINA.
Topic ana ini adalah mengetengahkan,pemakaian tudung yang bermacam fesyen. Sekarang inikan sudah ada berbagai fesyen macam pashmina,shawl. Tak menjadi masalah dengan fesyen sekarang ini. Tetapi punca masalah ini adalah bagaimana rekaan fesyen tersebut. Sekarang ini sudah ramai artis-artis tempatan berhijrah memakai tudung. Alhamdulillah,itu satu hidayah kepada mereka. Bukankah Allah pernah berfirman,Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu hamba melainkan hamba itu sendiri mengubahnya.
Siapa kata memakai shawl,pashmina dan tudung lain-lain ini salah? Tidak,bukan salah cuma belum menepati kehendak agama islam. Apa yang agama mahu adalah menutup aurat. Ana pun kadang-kadang pakai pashmina. Cuma dalam pemakaian ini kita kena titikberatkan agama. Remaja sekarang sudah ramai menyukai fesyen macam ini,so disini ana ingin terangkan lebih terperinci kenapa ana kata belum menepati kehendak.
  • a)      Selendang yang nipis kainnya : Bila kita pakai selendang,masih menampakkan kulit badan kita. Pakai selendang mestilah kena selendang yang tebal.
  • b)      Selendang yang pendek : Mungkin ada orang akan tanya,selendangkan memang pendek? Ya , memang pendek tetapi kita boleh melabuhkannyakan? Ana syorkan pemakaian pashmina,sebab pashmina adalah kain selendang yang labuh.
  • c)      Lilitan selendang yang menampakkan aurat : Contoh terdekat adalah,memakai selendang tetapi Nampak telinga dan anting-anting. Bukankah telinga itu juga aurat?
  • d)   Aksesori yang melampau-lampau: Kalau setakat dua atau tiga brooch comel-comel,it doesn’t matter but..ditambah dengan topi,reben dan macam-macamlah. Sedikit ilmu disini              Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan, maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhirat nanti." (Riwayat Ahmad, Abu Daud, An Nasaii dan Ibn Majah) -"Sesungguhnya sebilangan ahli neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian tapi telanjang yang condong pada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat. Mereka tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium baunya." (Riwayat Bukhari dan Muslim).
  • e)      Berselendang tetapi niat bertabbaruj : Minta perhatian disini,bertabbaruj adalah berhias diri. Kita kena ikhlaskan hati bila memakai sesuatu dan berniat kerana Allah. Jangan ambil remeh tentang perkara yang satu ini.



   Setakat ini dulu pemerhatian dan nasihat ana pada antum semua. Semoga diambil sebagai sandaran diri sebelum melangkah ke dunia luar. Yang pastinya,ana masih manusia yang baru belajar berdakwah. Yang baik datangnya dari Allah,yang buruk pastinya ada kesilapan dalam diri ana. Moga-moga niat ana ini diredhai Allah dan kepada para pencinta fesyen,berhias biarlah hanya kerana Allah dan menutup aurat. Tidak salah berfesyen tetapi berfesyenlah seperti Al-quran telah jelaskan. Sama-sama meraih pahala dan menyingkirkan dosa . Increase faith and decrease all the bad,non-legal thing. Wallahualam , wassalam . 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...