Pilih latar antum dulu ...!

Sunday, August 7, 2011

Wajib ke tidak??


“Pakai tudung buat apa? Free hair more good…”

“Saya islam..maka saya wajib pakai tudung..”

“Yeah,I know you islam..i pun sama,tapi I lagi suka free hair..”

“Tak boleh macam tu..”

“Oo..whatever! I tak kena apa-apa balasan dari tuhan pun sebab tak pakai tudung!”

Tempik gadis berambut panjang dan terus menghentak kaki keluar dari bilik temannya.

Ok,focus! Pakai tudung. Balasan tuhan? Baik,ada dua keyword disini untuk artikel ana kali ini. Well,ana tanya pada seorang awek cun..cun sangat,putih,tinggi dan dia pakai tudung.. Ok,ini dialog ana dengan dia..

“Sweet awak pakai tudung.."

“Thanks,,tak sia-sia saya pakai tudung…”

“Oh..atas sebab apa?”

“Oh..pakwe saya yang suruh…”

Ana diam sekejap. Erm…

“Kenapa tak pakai tudung labuh je?”

“Hehh..panas kot..tak sesuai lah..”

“Panas? Panas lagi api neraka kot..”

“Daa..of coz lah..ish,dah lah! See ya !”

Ana tercengang lagi. Ok itu cuma rekaan. Tetapi tak ada yang mustahil kan jawapan dia macam tu? Bukan tak ada kan? Islam tak wajibkan kita pakai tudung. Eh!! Macam mana pulak? Habis itu nak tanggal tudung ini? Oppss…sabar dulu,tak habis lagi. 
Tetapi islam wajibkan kita MENUTUP AURAT. Haa..pakai tudung bukan tutup aurat?? Yup,tutup aurat tetapi istilah MENUTUP AURAT ini merangkumi semuanya.. Pakai tudung labuh,pakai baju longgar,pakai stoking kaki dan macam-macam lagi.

Ada orang pakai tudung tetapi singkat. Ada pula pakai tudung labuh tetapi baju lengan pendek. Ada pula pakai tudung dan baju sama-sama elok,tetapi bermake up tebal dan ketat. Banyak lagi ini. Tutup aurat. Tutup aurat. Lali dah ya dengar ayat tu?
 Jangan sekali-kali nafikan hak tubuh ciptaan Allah ini untuk dibalut,ditutupi dengan indah. Sedangkan Rasulullah s.a.w katakan pada Asma,’perempuan yang sudah datang haid,tidak boleh menunjukkan perhiasannya melainkan tapak tangan dan muka’ . Oh,orang yang dah matang sajalah kena tutup aurat. Tidak sama sekali. Bahkan dari kecil lagi kita kena mendisplinkan diri tentang aurat supaya bila di hari depan kita dapat amalkan tanpa rasa culas.

Balasan Allah.. 
 Sememangnya orang yang bukan beragama Islam bahkan islam sendiri terfikir. Siapa Allah? Dia wujudkan alam semesta ini kan? Dari mana dia wujud? Ada tak soalan-soalan sebegitu pernah hadir dalam kotak fikiran kita wahai saudara-saudari ana? Wallahualam. Sesungguhnya akal kita takkan mampu berfikit tentang zat Allah. Kalau yang tak tutup aurat ini belum dapat balasan Allah. Janganlah bangga. Kita tak tahu balasan itu akan datang bila. Cuba kita fikir masa bangun dari tidur, “Kenapa Allah masih beri aku nyawa(sedangkan aku banyak buat maksiat)??”

Dan jawapannya,kerana Allah masih beri kita peluang untuk bertaubat. Dan ingatlah,tika iblis bersumpah bahawa dia akan menyesatkan anak-anak adam hingga ke akhirnya. Apa Allah kata,selagi hambaKU masih bernyawa dan memohon taubat kepadaKU,nescaya aku terima taubatnya.. 

SubhanaAllah,pintu taubat itu terbuka luas. Selagi masih bernyawa,selagi masih bergerak nadi kita. Selagi mata bisa melihat. Selagi akal masih waras,maka keluarkan diri dari karat-karat jahiliah. Sesungguhnya bila kita memohon hidayah kepada Allah,nescaya Allah akan beri pada kita. 

So,we can change our life. We can life as a good muslim. Or if we don’t want,why not die as Syuhada? نبيلة الحياة أو الشهادة . We can do it,just believe ourself.


_PedangIslam//the sword of Islam//Generasi Al Quran dan As-Sunnah// Generation of the Qur'an and Sunnah_

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...