Pilih latar antum dulu ...!

Sunday, August 7, 2011

Kucing Kejutkan Kawannya..Tapi....



Alkisah,pada suatu petang yang redup lagi damai. Dua ekor kucing yang sangat comel. Seekor berwarna putih dan lagi seekor berwarna hitam. Mereka ini membesar bersama-sama. Tinggal ditempat yang sama. Mereka sentiasa bersama. Petang itu,kucing hitam dan putih bermain di tepi padang rumput. Hitam sangat manja dengan kucing putih. Lebih manja dari biasa dan rupa-rupanya ada maksud yang tersirat dari kelakuannya.
Keesokkan hari,mereka bermain di tepi jalan. Kucing hitam nampak lesu sangat. Meow. Meow. Mungkin kucing putih tanya kenapa pada kucing hitam. Aku tengok dari tepi kereta. Seketika aku dah lihat kucing hitam di tengah jalan,ingin melintas mungkin. Dan…srekkkkkk . Bunyi brek kereta dan aku terus memandang depan. Aku lihat ada kereta yang berhenti mengejut. Dan kucing hitam? Mana dia… Ya Allah! Dia dekat tepi tayar kereta.
Aku terus lari mendapatkannya. Aku berjalan perlahan-lahan bila aku lihat kucing putih datang dekat dan mengiow pada temannya. Mencium-cium muka temannya. Meow dan terus meow. Panjang dan sayu. Aku sudah lihat dia mula menekan-nekan tubuh temannya yang terdampar layu di jalanan. Bila sudah letih menggerakan temannya. Fikirku,mungkin dia putus asa dan ingin pergi. Tak! Aku lihat dia turun dan terus berbaring disebelah temannya yang sudah tak bernyawa. Dia memandang aku. Melihat aku kemudian menutup matanya seakan dia ingin sampaikan betapa dia sedih kehilangan teman. Seakan dia ingin aku merasakan sama kepedihan demi kepedihan bila ditinggalkan yang tersayang.
Aku tahu dia menangis disisi temannya. Dan aku juga turut menangis. Menekup mulut dan aku menjerit nama ibu. “Ibu!! Datang sini ! Meow dah tak ada,bu!” dan aku dengar derap kaki ibu hadir pantas. Ibu tertegak dibelakang tanpa berkata. Terkejut dan tanpa dia sedari,ibu sudah menangis. Dan kami hanya mampu berdoa,moga si kucing putih tabah menghadapi dugaan hidup tanpa temannya yang telah pergi.
TAMAT
~Hanya sebagai renungan hidup. Kata teman-teman ana,bisakah kita jadi seperti ini? Kucing yang tidak berakal menangis kerana temannya yang mati. Berusaha membangunkan temannya semula dan mungkin meminta,’jangan tinggalkan saya’?
Mungkinkah? Sedangkan di bumi Allah ini sudah banyak tumpahan darah berlaku. Pembuangan anak kerana berzina. Tolong timbulkan sedikit rasa kemanusiaan di hati anda wahai manusia. Tolong buka jiwa anda agar simpati pada si bayi yang tidak pernah bersalah. Dan mungkin anda bisa kata,’Ini anugerah Allah untuk menjadi penemanku didunia dan untuk mendoakan aku sejahtera disana nanti’? Tolong buka hati anda dengan keinsafan yang Allah titipkan pada kita. Ana merayu,tolong jangan pernah bersikap zalim pada yang tidak bersalah. ~

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...