Pilih latar antum dulu ...!

Saturday, August 27, 2011

Jom pergi Airport !

Assalammualaikum,jom pergi airport..jom! Tetapi,tunggu jap..mesti ramai yang tertanya-tanya kan..Apa kena mengena airport dengan artikel saya ni kan? =) hehe


Ada tetamu nak sampai pula..Kan ramadhan dah nak balik ni,lagi dua atau tiga hari lagi ‘penerbangan’ Ramadhan akan memanggil. Jadi,Airbus yang bawak Aidilfitri pulak nak sampai. Sekarang ni masih dalam perjalanan,antum semua pun mesti tak sabar nak sambut kan??


Ok lah,’penerbangan’ ke apa ke.. Apa-apa pun,ana ucapkan selamat hari raya puasa,maaf zahir dan batin. Dalam nak menyambut bulan gembira ni,banyak dah rumah mula pasang pelita.. Pasang langsir dan sofa baru. Dengan lampu lip lap lip lap bagai… hehe… Pun ada yang merancang menu untuk Open House nanti.. Waa..jangan lupa jemput ana.. =)


Antum semua pun mesti seronok.. Ana pun tak terkecuali,,selepas habis Ramadhan ni..teruskanlah segala amal ibadah yang kita buat di waktu ramadhan,kecuali tarawih..Haa,jangan.. Tarawih cuma di bulan ramadhan,tau? ^_^
Nanti masa raya,berpakaianlah indah-indah. Tidak terlalu mewah dan terlalu sarat dengan manik-manik(selalunya untuk kaum Hawa) huhu… Kerana memakai pakaian yang indah dan wangi-wangi ini menunjukkan kita semua bersyukur. Tapi..tapi..tapi..hee,banyak tapi lah pulak.. Jangan dihina-hina pakaian orang lain kalau pakaian mereka tidak sebagus kita. Doshheee tauu…. !
.
Jangan lupa,pertama sekali sebelum keluar rumah(pagi hari raya),jamah dulu sedikit makanan kerana ini merujuk kepada sunnah Rasulullah yang tidak akan keluar rumah pada hari raya fitrah melainkan baginda memakan makanan barang sedikit di rumah. Tetapi,banginda juga tidak pula makan pada hari raya aidiladha,kecuali selepas pulang ke rumah..

Haa..solat sunat hari raya,siapa nak pergi? Angkat kaki! Hehe… Never mind.. Sila dan kalau boleh tolonglah pergi.. baru sama-sama kita dapat menghayati hari raya puasa. InsyaAllah,kalau masjid/surau dekat dengan rumah kita.. Kita boleh berjalan kaki sahaja. Lebih afdhal kata Ustaz ana!
Disunatkan pergi dan balik ke masjid menggunakan jalan yang berbeza.. berbeza? 


Ye lah, datang ikut jalan lain.. Balik ikut jalan lain pulak tapi jangan nak melencong pergi beraya rumah anak dara orang kalau tak minta maaf dengan mak ayah dulu… inggaatttt…


Ziarah-menziarahi,bersedekah dan jangan membazir ketika hari raya. Bersederhanalah sahaja,itu lebih baik. Haa..ini untuk peringatan bagi yang tengah darah muda ni,janganlah waktu hari raya ni.. Ada yang buat perkara yang ditegah syarak. Bak kata ustaz IM Hassan,kita disuruh berpuasa untuk menjadikan kita orang yang lebih bertaqwa..jadi,lepas ramadhan..janganlah pulak jadi orang yang hilang taqwanya.


Elakkan ok,menyambut hari raya dengan pasta..ehh,pesta hiburan melampau,pergaulan bebas tanpa batas seperti menonton wayang,menggangu ketenteraman dengan merempit. Lagi…silalah jaga maruah dan aurat anda. Yang perempuan,minta dilabuhkan tudung hingga menutupi dada. Minta disarungkan sepasang baju kurung yang tidak menampakkan susuk tubuh.


Dan bagi lelaki,silalah berpakaian yang segak-segak. Mana tahu,tengah-tengah raya nanti ada orang ajak menikah..ngee..beware! Berpakaianlah sebagaimana yang telah islam tetapkan untuk para lelaki pakai. Jangan pakai macam perempuan,no..no..no.. sudah-sudahlah. Takkan pagi-pagi raya nak auw,auw??


Okey lah, penat..nak layan lagu Nurul Iman(Amar).. So,itu je lah untuk kali ini. Selamat Hari Raya,pakai baju raya,makan kuih raya,jangan lupa ana,jom lah balik kampung sama-sama !!

p/s : Ana nak minta maaf kalau ada buat salah dengan antum semua..sobb..sobb..sobb ;( habis airmata masuk dalam keypad laptop.. Bah! Gurau je..hehe.. so, Ma’asalamah ! 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...